bouchačka na kola

Rázový utahovák v dílně

Rázový utahovák zjednoduší a zrychlí práci zejména v autodílně, kdy je třeba často povolovat pevně dotažené spoje a ručním nářadím vás to přestává bavit. Jaké utahováky jsou k mání a které přicházejí v úvahu do malé profi dílny?

Rázové utahováky mají speciální úderový mechanismus, s jehož pomocí (klepáním) se spoj snadněji uvolní. V podstatě může být utahovák poháněný elektrikou nebo stlačeným vzduchem, kdy se přes hadici připojí na kompresor. Kvůli rázovému mechanismu se utahováku někdy přezdívá bouchačka.

rázový utahovák Makita

Pokud už na dílně máte rozvod vzduchu s dostatečně výkonným kompresorem a nádobou (vzdušníkem), z mnoha důvodů je lepší sáhnout po pneumatickém utahováku. Pneumatické utahováky jsou bezpečnější (nemusíte se bát, že skřípnete kabel), mají jednodušší mechanickou konstrukci, jsou tedy levnější na údržbu a opravy, jejich tělo je robustnější a lépe odolává běžnému zacházení při práci (jsou např. odolnější při nárazech atp.). Také provoz pneumatického utahováku vyjde levněji než u elektrického; servisní mechanici často říkají, že pneumatický utahovák je držák „na furt“.

TIP: Kromě utahováků s elektrickým a pneumatickým pohonem jsou na trhu také utahováky akumulátorové. Nejsou však tak výkonné a cenově jsou až v násobcích dražší než oba výše zmíněné typy.

½“ nebo ¾“ utahovák?

V autodílně, kde se servisují převážně osobní auta, stačí v pohodě ½“ utahovák, který zvládá povolovat spoje do vel. M16. Na dodávky, náklaďáky se používá utahovák s ¾“ nosem na šrouby do M30. Pokud povolujete malé spoje, vystačíte si s 3/8“ nebo dokonce ¼“ utahovákem, ale ty už můžou být bez rázového mechanismu a obvykle se používají spíš v elektrické nebo aku verzi.

Krouticí moment a další parametry

Co se parametrů týče, výrobci u utahováku udávají rozsah krouticího momentu, který stroj zvládne. Z praktických zkušeností víme, že tato čísla platí pouze v ideálních podmínkách a často jsou nadhodnocená – berte tedy tento údaj s rezervou. Navíc dotahovat na plný krouťák se nemusí vždy vyplatit, pokud ještě nemáte utahovák v ruce, může se stát, že při dotahování šroub strhnete.

utahovák hazet

Rázové utahováky občas mívají dvě a více nastavitelných pozic při dotahování, které slouží k dotažení spoje na nastavený moment. U vzduchových utahováků berte také tuto hodnotu jako informativní, hodně záleží na vstupních hodnotách stlačeného vzduchu (tlak, průměr hadice atp.). V každém případě pokud potřebujete dotahovat na přesný moment, zkontrolujte dotažený spoj pomocí momentového klíče.

Při povolování jede rázový utahovák na plný výkon.

U vzduchového utahováku se podívejte, jak je řešený odvod vzduchu. Vždy by utahovák měl odfukovat vzduch dolů od místa montáže, nikoliv dopředu, jinak budete zahaleni oblakem špinavého prachu.

Užitečnou vychytávkou sloužící ke komfortnější práci je protiskluzová rukojeť utahováku, případně s izolačním návlekem proti chladu.

TIP: Výkonný kompresor Scheppach do autodílny, dvoupístový, nádrž 50 l

kompresor do autodílny

Ořechy pro rázové utahováky

Jestlipak víte, že na rázový utahovák se nasazují speciální kované hlavice, a že ořechy z normální goly na utahovák nepatří?

Tyto průmyslové hlavice jsou vyrobené ze speciálně tvrzeného materiálu, který vydrží rázy a podstatně vyšší namáhání, než když dotahujete šroub běžnou ráčnou. 

průmyslové hlavice pro utahováky

Pro pneuservisy, které mění kola na osobních autech s litými disky, se nabízejí prodloužené kované ořechy se speciálními plastovými návleky, které nepoškodí ALU disky při montáži. Plastové návleky bývají navíc barevně odlišené, takže poznáte pouhým pohledem, po jaké velikosti máte sáhnout a nemusíte složitě luštit rozměr vygravírovaný na ořechu.

V kované verzi jsou k mání i prodloužení a redukce.

Utahovák na kola: jaký koupit?

Oblíbené značky rázových utahováků, které vydrží běžnou zátěž v autodílně nebo pneuservisu:

Pneumatické

HAZET, NAVAHO, YATO

Elektrické

MAKITA, RIOBI, DEWALT, NAREX

>